digitalpress blog

„Nyomtatásban áll, nem lehet letagadni” (Émile Zola)

Van akit egy szép kreatív papír ihlet meg és a tervezés során végig szem előtt tartja az anyag jellemzőit, de legtöbben a hosszú munka végső fázisaként gondolnak a design fizikai tulajdonságainak meghatározására. 

Miközben a kiválasztandó papír ízlés, felhasználási terület és pénztárca dolga is, a nyomat tartalma nagyban korlátozza a lehetőségek számát. Élesebb kontúr, tisztább nyomatkép vagy élőbb, érdesebb felület, extrább papírérzet? Természetesen sok függ a nyomtatvány jellegétől: ahol csak egy hangulat megteremtése a cél, ott nem fontos a részletgazdag nyomtatás, viszont egy műszaki cikk, ékszer vagy alkatrész bemutatásánál elengedhetetlen a homogén tónus, éles rajzolat.


Üresen hagyott felületek

A negatív térrel operáló design, az üres felületek-grafikai elemek által keltett egyensúly a monitor steril világából kikerülve, nem megfelelő papíron sokat veszíthet a feszültségéből. A közeget, ami addig maga a fény volt, át kell tudni konvertálni valami más ingerré. Erre alkalmas lehet bármelyik exkluzív, magas minőségű, szépen texturált felületű anyag.


keaykolour embossing cedar snow white300

 (Keaykolour Embossing Cedar Snow White / 300g) Ez egy ritkán választott papír, pedig finom organikus vonalaival olyan hatást kelt mint egy fametszet. Az erős barázdák ellenére sem sérül a nyomatkép, tökéletesen látszik a mélyebb részeken is.

keaykolour embossing twill snow white

(Keaykolour Embossing Twill Snow White / 300g)

rives dot bright white

(Rives Dot Bright White / 250g)

Fotók

Mivel a nyomtató nem igazodik a papír tónusához, a digitális fotón látott színárnyalatok visszaadásához fehér színű alap szükséges. Ez nem jelenti azt, hogy csak ofszet papíron vagy műnyomón mutat jól egy fénykép, de minden ettől eltérő papír más irányba tolja a színhőmérsékletét, amivel pedig számolnunk kell. Befolyásolhatjuk a nyomat fényét különböző felületkezelésekkel (matt, fényes, szupermatt), vagy gondolkodhatunk nagyméretű, keretezett vagy vakrámázott kivitelben, kerülhet a kép festővászonra, ponyvára, selyemre is, amivel festményszerű, művészi hatást érhetünk el.

vaszon

(Fényes festővászon) 

munyomo

(Műnyomó papír) A tárgyfotóknál vagy a műszaki jellegű kiadványoknál fontos, hogy fehér alapszínű és kevésbé texturált felületű papírra kerüljenek a nyomatok, hogy a tárgyak anyagminőségei minél élethűbben jelenjenek meg.

rives linear

(Rives Linear natúr fehér / 120 g) Ugyanaz a nyomat, bordázott felületen már nehezebben értelmezhető.


Vonalak és flekkek

Azoknál a grafikus elemeknél, amiknél inkább a formának és nem a színnek, tónusnak van igazán szerepe (például logók, vonalas rajzok esetében) lehet a legszabadabban eljátszani a legkülönlegesebb felületű, színű papírokkal a nyomtatás során. Kihasználhatjuk az eltérő anyagminőségek adta lehetőségeket és akár színkeverésre/módosításra használni a papír jellemzőit.

stardream

 (Stardream silver / 285g)

pausz

(Pausz) Sötét vagy áttetsző anyagokra akár fehérrel is nyomtathatunk, ennek pontos beállításáról itt olvashattok.  

nettuno

(Nettuno Oltremare / 280g és Keaykolour 100% Recycled Particles Snow / 120g)

chromolux

(Chromolux Metallic ezüst / 250g) A hátoldala fehér, ami füzetek borítójaként sok lehetőséget rejt magában.

 

Szöveg

Minél hosszabb a szöveg, annál inkább előtérbe kerül az olvashatóság, amit a megfelelő betűtípuson és méreten túl a betűszín és a papírtónus harmóniájára határoz meg. A finoman színezett, nem túl vastag kreatív papírokat nyugodt szívvel ajánljuk belívhez.

 keaykolour original china white

(Keaykolour Original China White / 120g)

rives design pezsgo 120

(Rives Design pezsgő / 120g)

keaykolour original parchment natural 90

(Keaykolour Original Parchment Natural / 90g)

mohawk via felt jute 100

(Mohawk via Felt Jute / 100g)

Az itt bemutatott példák csak egy kis ízelítőt adnak a nálunk kapható anyagok listájából. A hagyományos ofszet és műnyomó papírokon túl több mint 100 féle kreatív anyagot tartunk készleten.