digitalpress blog

„Nyomtatásban áll, nem lehet letagadni” (Émile Zola)

Elkészült legújabb papírminta-katalógusunk, ami a bővített papírválasztékon túl több újdonságot is tartogat számotokra.

katalogus01

Új katalógusunk A6 méretű, közel 200 féle papírt tartalmaz, közötte 125 féle kreatív papírt. Legyen poszteranyag, öntapadó műanyag, áttetsző vagy csillogó papír, a benne található anyagok mindegyikéből elegendő mennyiséget tartunk fenn saját raktárunkban.

katalogus02

A katalógus elkészítése, összehordása, nyomtatása önmagában is hatalmas munka volt. A legtöbb ívet az extra színek miatt négyszer tettük vissza a nyomdagépbe (arany, ezüst, fehér, lakk). A cseppformáknak az egyvonalból való elmozdulása jelzi, hogy bizony a többször visszatett ívet nem lehet már teljesen ugyanoda pozicionálni (csak CMYK és valamelyik ötödik színt nyomtatható egy lépésben).

katalogus03

Minden papírra (néhány kivételtől eltekintve) ugyanazt a grafikát nyomtattuk. Az általunk választott grafika inkább praktikus döntések eredménye, ugyanis található rajta fotó, flekk, pozitív és negatív szöveg, vonalas grafika, digitális lakk, arany, ezüst és fehér szín, hogy a hordozó kiválasztásában a legnagyobb segítséggel tudjon szolgálni. Célunk az volt, hogy a kinyomtatandó munka jellegéhez viszonyítva a katalógus megjósolhatóvá tegye a leendő nyomat látványát - ezzel lerövidítve a kísérletezés fázisát és csökkentve a próbanyomatok számát.

gold02

Mivel már fehér és ezüst színnel is tudunk nyomtatni, ezért új katalógusunkban még nagyobb választékát kínáljuk a színes papíroknak, amikre fehér mintát nyomtunk a kép inverzét felhasználva - hiszen a sötét tónusú papírokon nem látszanak a színek.

fekete01

fekete02

Katalógusunk ékköve egyértelműen a prémium minőségű, extravagáns Gmund-sorozat. Az egyedi felületek, eltérő színű oldalak rengeteg kreatív felhasználási lehetőséget rejtenek. Az árnyalatbeli különbségek miatt a különböző oldalú papíroknak mindkét oldalát megnyomtattuk.

gmund01

gmund02

gmund03

gmund04

A katalógust személyesen a nyomdánkban lehet megtekinteni, de akár saját példányt is vásárolhattok belőle, ára 10000 Ft+áfa. 

(Fotó: digitalpress)

Van akit egy szép kreatív papír ihlet meg és a tervezés során végig szem előtt tartja az anyag jellemzőit, de legtöbben a hosszú munka végső fázisaként gondolnak a design fizikai tulajdonságainak meghatározására. 

Miközben a kiválasztandó papír ízlés, felhasználási terület és pénztárca dolga is, a nyomat tartalma nagyban korlátozza a lehetőségek számát. Élesebb kontúr, tisztább nyomatkép vagy élőbb, érdesebb felület, extrább papírérzet? Természetesen sok függ a nyomtatvány jellegétől: ahol csak egy hangulat megteremtése a cél, ott nem fontos a részletgazdag nyomtatás, viszont egy műszaki cikk, ékszer vagy alkatrész bemutatásánál elengedhetetlen a homogén tónus, éles rajzolat.


Üresen hagyott felületek

A negatív térrel operáló design, az üres felületek-grafikai elemek által keltett egyensúly a monitor steril világából kikerülve, nem megfelelő papíron sokat veszíthet a feszültségéből. A közeget, ami addig maga a fény volt, át kell tudni konvertálni valami más ingerré. Erre alkalmas lehet bármelyik exkluzív, magas minőségű, szépen texturált felületű anyag.


keaykolour embossing cedar snow white300

 (Keaykolour Embossing Cedar Snow White / 300g) Ez egy ritkán választott papír, pedig finom organikus vonalaival olyan hatást kelt mint egy fametszet. Az erős barázdák ellenére sem sérül a nyomatkép, tökéletesen látszik a mélyebb részeken is.

keaykolour embossing twill snow white

(Keaykolour Embossing Twill Snow White / 300g)

rives dot bright white

(Rives Dot Bright White / 250g)

Fotók

Mivel a nyomtató nem igazodik a papír tónusához, a digitális fotón látott színárnyalatok visszaadásához fehér színű alap szükséges. Ez nem jelenti azt, hogy csak ofszet papíron vagy műnyomón mutat jól egy fénykép, de minden ettől eltérő papír más irányba tolja a színhőmérsékletét, amivel pedig számolnunk kell. Befolyásolhatjuk a nyomat fényét különböző felületkezelésekkel (matt, fényes, szupermatt), vagy gondolkodhatunk nagyméretű, keretezett vagy vakrámázott kivitelben, kerülhet a kép festővászonra, ponyvára, selyemre is, amivel festményszerű, művészi hatást érhetünk el.

vaszon

(Fényes festővászon) 

munyomo

(Műnyomó papír) A tárgyfotóknál vagy a műszaki jellegű kiadványoknál fontos, hogy fehér alapszínű és kevésbé texturált felületű papírra kerüljenek a nyomatok, hogy a tárgyak anyagminőségei minél élethűbben jelenjenek meg.

rives linear

(Rives Linear natúr fehér / 120 g) Ugyanaz a nyomat, bordázott felületen már nehezebben értelmezhető.


Vonalak és flekkek

Azoknál a grafikus elemeknél, amiknél inkább a formának és nem a színnek, tónusnak van igazán szerepe (például logók, vonalas rajzok esetében) lehet a legszabadabban eljátszani a legkülönlegesebb felületű, színű papírokkal a nyomtatás során. Kihasználhatjuk az eltérő anyagminőségek adta lehetőségeket és akár színkeverésre/módosításra használni a papír jellemzőit.

stardream

 (Stardream silver / 285g)

pausz

(Pausz) Sötét vagy áttetsző anyagokra akár fehérrel is nyomtathatunk, ennek pontos beállításáról itt olvashattok.  

nettuno

(Nettuno Oltremare / 280g és Keaykolour 100% Recycled Particles Snow / 120g)

chromolux

(Chromolux Metallic ezüst / 250g) A hátoldala fehér, ami füzetek borítójaként sok lehetőséget rejt magában.

 

Szöveg

Minél hosszabb a szöveg, annál inkább előtérbe kerül az olvashatóság, amit a megfelelő betűtípuson és méreten túl a betűszín és a papírtónus harmóniájára határoz meg. A finoman színezett, nem túl vastag kreatív papírokat nyugodt szívvel ajánljuk belívhez.

 keaykolour original china white

(Keaykolour Original China White / 120g)

rives design pezsgo 120

(Rives Design pezsgő / 120g)

keaykolour original parchment natural 90

(Keaykolour Original Parchment Natural / 90g)

mohawk via felt jute 100

(Mohawk via Felt Jute / 100g)

Az itt bemutatott példák csak egy kis ízelítőt adnak a nálunk kapható anyagok listájából. A hagyományos ofszet és műnyomó papírokon túl több mint 100 féle kreatív anyagot tartunk készleten. 

A digitális nyomdaipar gőzerővel keresi az új felhasználási területeket, a már meglévő technológiák kreatív ötvözését, a minél gazdaságosabb és környezetkímélőbb előállítási módokat. A 2016-os Drupa (a legnagyobb nyomdászati szakkiállítás) egyik slágere a „foil fusing” volt. Ezzel a technikával különböző színű prégfóliákat lehet applikálni a papírra szerszám nélkül, majd azokra újra nyomtatni. 

Ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a grafikából, amit fémfóliázni szeretnénk, engedhetetlen a technológia alapelvének ismerete. A gondolat nem új: a nyomott felületre tapad a felmelegített speciális fémfólia. Eddig viszont nem igazán terjedt el a méretbeli korlátok és a fantáziátlan utófelhasználás miatt.

Hogy néz ki a gyakorlatban? Először kinyomtatjuk feketével a fóliázandó részeket, amire ezután forró hengerekkel vasaljuk az adott színű, tökéletesen kifeszített fóliát. A fólia a papíron lévő festékre tapad rá. Az így kapott felületre aztán újból lehet nyomtatni.

A fólia felveszi a papír textúráját, ezért ez a technika nem keverendő össze a hagyományos prégeléssel. Minél simább a papír, annál simább rajta a fólia is (ebből következően extrém strukturált felületekre ez nem alkalmazható). Fontos tudnivaló továbbá az is, ha újból nyomtatni kívánunk az ívre, el kell fogadnunk a tényt, hogy nem lehet teljesen pontosan ugyanoda nyomtatni a második lépésben, hiszen a nyomtatástól megváltozhat a papír fizikai tulajdonsága (nyúlhat), ami szabad szemmel nem látható, de ha például egy vékony arany vonalat azután más színnel akarunk folytatni, bizony már megjelenhet az elmozdulás. Ilyenkor vagy egy kis túltöltést kell alkalmazni, vagy nem összeérő, hanem egymást fedő motívumokat tervezni. Ha tökéletes passzerpontosságot akarunk, akkor a digitális aranyozást ajánljuk, ahol egy menetben történik az arany és a CMYK nyomtatása.

Nagy odafigyeléssel már sikerült szép próbanyomatokat készítenünk, ami meggyőzött minket arról, hogy érdemes ezzel foglalkozni. Most azon dolgozunk, hogy egy gördülékeny rendszert tudjunk kialakítani az ilyen típusú megrendelésekre.

foilfusing2

(fotó: digitalpress)

Ennél a nyomatnál először a szobor sziluettjét aranyoztuk le, aztán rányomtattuk a teljes fotót. Az arany fóliától olyan plasztikus lett a szobor, amit hagyományos nyomtatással lehetetlen elérni, szinte megelevenedett a nyomat.

Fogadjátok sok szeretettel új logónkat, amit a méltán világhíres grafikus, Vasvári Péter tervezett. Köszönjük, Péter!

digilogo bloghoz

http://www.petervasvari.com/

Nagy hangsúlyt fektetünk a különleges alapanyagok kutatására. A print egy olyan műfaj, ahol a fizikai valóságban találkozunk a tervezett anyaggal (legtöbbször kézbe vesszük, lapozgatjuk), így nagyban befolyásolják a designról kialakított véleményt a tárgy fizikai tulajdonságai. 

Utánvilágító alapanyagra poszternyomtatóval dolgozunk, ez lehetővé teszi az 1000 mm szélességet is. Felhasználási területe igen szerteágazó: beépíthetjük könyvek keménytábláiba, ritzelhetünk belőle bármilyen formát (hátulja ugyanis öntapadó), ragaszthatjuk mágneses alapra, vagy lépcsőkre figyelmeztető, éjszakai irányjelzőként is funkcionálhat.

utanvilagito1

Fényben...

utanvilagito2

(fotó: digitalpress)

...és sötétségben. A tesztképeken jól látszik, hogy inkább szöveget, vagy vonalas elemet érdemes nyomtatni rá, hiszen a festék fényáteresztő képessége igen csekély a sötét felületeken.

Lakosi Richárd tervezte a következő munkát, egy katalógust a Büttner Bormanufaktúra számára.

b2

Igazi élmény egy ilyen szép munka kivitelezése, ami leköveti a trendeket, azonban mással össze nem keverhető, saját atmoszférával rendelkezik. Úgy gondoljuk, hogy meghatározó kritériuma a jó tervezőgrafikának, hogy a kor elvárásaihoz mérten készítsen valami egyedit.

b11

A keretek átléphetők egy jó indokkal. Az oldalak hajlása miatt megtörő átfutó képek sok esetben fejfájásra adnak okot, de a grafikus előnyt kovácsolt ebből a tulajdonságból. Az ötletes képválasztással még hangulatosabb, dimbes-dombos hatást ért el.

b12

Kétféle kreatív alapanyagot választott ki az ügyfél: a borító Nettuno Oltremare, egy finom bordázatú kék papír, a belív pedig Keaycolour 100% Recycled Particles Snow, ami diszkréten, világos-cirmos foltokkal utal az anyag újrahasznosított jellegére. Mindkét papír elegáns, adatveszteség nélkül lehet rá nyomtatni és finoman vesz vissza a festékek fényéből.

b1

A kiadványt omegakapoccsal tűztük össze, ami azon túl hogy még különlegesebbé teszi a látványt, biztosítja a mappába való lefűzhetőséget is.

b9

b10

b4

(fotó: digitalpress)

Színes papír használatánál érdemes kevés nyomtatott felületet alkalmazni. Egy szép címsort, emblémát (akár fehérrel is), más esetben könnyen elnyomhatja egymást a hangsúlyos grafika és a hangsúlyos alapanyag. Ha a két komponens hagyja egymást lélegezni, ahogy ebben az esetben is, az kiemeli és megsokszorozza a tartalmi szépséget. 

Speciális nyomtatóval bármely CMYK színnek elkészíthetjük zománcos, arany vagy ezüst fényű árnyalatát. Abban az esetben ajánlott az alkalmazása, amikor változó adat miatt nehézkes vagy költséges lenne a klisékészítés, de szeretnénk különlegessé tenni a terméket és egy plusz ingert vinni a látványba.

metal1

A színek beállítása: a válaszott CMYK szín felé tegyünk új layeren Gold vagy Silver nevű új színt ("swatches" fülnél "new swatch", CMYK:0/100/0/0, spot color) és állítsuk overprintre. A nyomtatni kívánt részek vektorosak legyenek!

Az így kapott színek teljesen egyediek, érdemes kísérlezetni az arányokkal, nyomtatni magunknak egy color palettát a lehetséges árnyalatokból, variációkból és aszerint dönteni.

metal2

(fotó: digitalpress)

Ideális esetben már a tervezésnél figyelembe kell venni, hogy az adott grafikát majd ezzel a technológiával fogjuk nyomtatni. Műfajtól függetlenül törekedni kell arra, hogy a kész terméket lássuk a lelki szemeink előtt, annak minden összetevőjével számoljunk és tartsuk a grafikával egyenrangúnak.

Legutóbb a felvételiző/egyetemista/diplomázó megrendelőinkről volt szó, a most következő munka alkotója különleges, mert mindhárom csoportba beletartozott. Szántai Alexandra sok szép anyagot adott már le nálunk, a felvételi mappájától kezdve a most elkészített diplomamunkájáig (MOME MA).

szantai1

Alexandra agyhullám vizualizációt készített, a különböző típusú agyhullámoknak más-más színt rendelve. Az így kapott kép az emberi gondolkodás cikázó jellegét ragadja meg, azt, hogy milyen bonyolult folyamatok játszódnak le a mindennapjaink rutinszerű cselekvései közben is. Olyan absztrakt képek készültek így, amiknek a gesztusosságát a gondolkodás természete adja, de közben minden pont jelöl valamit, mint egy kód, feltörhető.

szantai2

szantai3

(Fotó: Sárközi Péter)

https://www.behance.net/alexszandi
http://alomdiploma.tumblr.com/

A tanév vége nálunk egy nagyon húzós időszak, de ilyenkor kapjuk a legszebb, legösszetettebb munkákat is – hála nektek, kedves egyetemista/felvételiző/diplomázó megrendelőink. Ez itt Papp Rita munkája. Az A4-es, keménytáblás könyv címe Versvizualizáció (BKF AMI Tervezőgrafika tanszékén BA diplomamunka).

papprita

(fotó: Papp Rita)

A könyvet fizikailag a cérnafűzés, vizuálisan és gondolatilag pedig az oldalakon végigfutó finom vonalak kötik össze.

http://www.behance.net/prd_design
http://www.facebook.com/prdesign.papp.rita

Amellett, hogy büszkék vagyunk arra, hogy ez a munka nálunk készülhetett, azért is mutatjuk meg nektek, mert ritkaság az ilyen típusú megrendelés. A fiatal grafikus, Oláh Dóra egy félvásznas könyvet tervezett.  A félvásznas kötés azt jelenti, hogy a könyv gerincét bőrrel, a borító többi részét pedig vászonnal vonjuk be. A heterogén alapanyagokban rejlő lehetőségek megpillantása speciális látásmódot igényel. Dóriban kétség kívül megvan ez a tehetség, a vázlatfüzetes/utazókönyv stílusú munkájához tökéletesen illik ez a kicsit archaizáló forma.

olahdori2

Egy borító tervezésénél ne csak a monitoron látható elemekre gondoljatok, mert a kötés, a papír struktúrája, az előzék színe, az anyagok egymáson - mind plusz ingereket jelentenek a designban. A kész produktumot, mint tárgyat kell tervezni. A monitoron levő munka materializálódásához ezek a döntések is hozzátartoznak.

olahdori1

(fotó: behance.com/doriolah)

www.facebook.com/artworksofdoriolah
www.behance.com/doriolah

Szeretnénk nektek bemutatni a két tehetséges fiút: Borbás Mártont és Bencét: E páros grafikusa és szerzője annak a képregénynek, aminek egyedi formanyelve azonnal megfogott minket. Minden bizonnyal még hallani fogunk róluk

borbas1

borbas3

 (fotó: digitalpress)

Oldalunk cookie-kat használ a jobb felhasználói élmény érdekében. További info